مسئولیت اجتماعی

شرکت بین المللی سیمان کنگان

مسئولیت اجتماعی شرکتی چیست و چه مزایایی برای شرکت‌ها دارد؟

وقتی یک محصول را خریداری می‌کنیم دوست داریم بدانیم این محصول تحت چه شرایطی تولید شده، آیا حقوق بشر در تولید آن رعایت شده است یا خیر، آیا کارگران شرکت تولیدکننده تحت قوانین کار فعالیت می‌کنند یا خیر، از کودکان در فرایند تولید استفاده شده یا خیر، مسائل ایمنی رعایت شده یا خیر و …. شاید برای شما مهم باشد شرکتی که این محصول را تولید کرده به مسائل محیط زیستی و اکولوژیکی اهمیت می‌دهد یا خیر. تمامی این دغدغه‌ها در جامعه امروز بسیار مهم‌اند اما در واقعیت، بسیاری از محصولات در کارخانه‌هایی تولید می‌شوند که در آن‌ها خیلی به مسائل اخلاقی و انسانی اهمیت داده نمی‌شود. در اکثر موارد، ما اطلاعات بسیار کمی در مورد شیوه و فرایند تولید محصولات موجود در بازار داریم.
در برخی موارد، این موضوع ممکن است منجر به فاجعه شود. ایده اینکه سازمان‌ها باید به محیط زیست و حقوق بشر احترام بگذارند چند دهه است که در میان بحث‌های کسب‌وکاری حضور دارد. اما اصطلاح CSR یا مسئولیت اجتماعی شرکتی در دهه 1990 میلادی به‌طور رسمی معرفی شد.

درباره مسئولیت اجتماعی شرکتی

مسئولیت اجتماعی شرکتی یا مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها یا مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها بخشی از «اخلاق کسب‌و‌کار» است که در آن به نقش شرکت‌ها در اجتماع و فعالیت‌های مرتبط با آن نگاه می‌شود. مسئولیت اجتماعی شرکتی مجموعه وظایف و تعهداتی است که شرکت باید در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، انجام دهد. مسئولیت اجتماعی شرکتی چیزی فراتر از مسائل مالی و اقتصادی است و به تعهد شرکت‌ها به اجتماع، انسان‌ها و محیط پیرامون آن‌ها برمی‌گردد. مسئولیت اجتماعی شرکتی این‌گونه تعریف شده است: «فعالیت‌هایی که در آن‌ها منفعت اجتماعی وجود دارد و فراتر از مسئولیت‌هایی است که قانون برای شرکت‌ها بیان می‌کند.

مسئولیت اجتماعی شرکتی چه مزایایی برای شرکت‌ها در پی دارد؟

طبیعی است که اهمیت دادن به مسئولیت‌های اجتماعی و حضور پررنگ در حوزه‌های مرتبط، منافع و مزایایی برای شرکت‌ها به‌دنبال دارد. در این زمینه، در سال‌های اخیر شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف مسئولیت اجتماعی حضور پررنگی داشته‌اند که فعالیت‌های آن‌ها زیر چتر مسئولیت اجتماعی و مزایای آن‌ها را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:
• استفاده از بسترهای تشویقی قوانین: در اکثر کشورها قوانین تشویقی ویژه‌ای برای شرکت‌ها در صورت انجام فعالیت‌های اجتماعی وجود دارد. برای مثال در ایران شرکت‌هایی که در پیشبرد اهداف ورزشی و سلامت اجتماعی فعالیت می‌کنند، می‌توانند از تشویق‌های مالیاتی استفاده کنند. این موضوع براساس قوانین و نوع فعالیت‌ها متفاوت است.
• افزایش وفاداری کارکنان: شرکتی که منصفانه و براساس یک نگاه مثبت و سازنده با کارکنان خود رفتار می‌کند و مسئولیت‌های اجتماعی خود را در برخورد با آن‌ها در نظر می‌گیرد، باعث می‌شود تا کارکنان نیز احساس خوبی به محل کار خود داشته باشند و با تمام وجود کار کنند. این موضوع به افزایش وفاداری کارکنان کمک شایانی می‌کند.
• ایجاد اعتبار و خوش‌نامی: حضور در فعالیت‌های مثبت اجتماعی و توسعه آن‌ها، با واکنش مثبت جامعه روبه‌رو خواهد شد و این امر به افزایش اعتبار و خوش‌نامی یک شرکت یا کسب‌وکار کمک فراوانی خواهد کرد. چنین فعالیت‌هایی را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:
فعالیت‌های محیط زیستی: در این روش، تمرکز اصلی مسئولیت اجتماعی شرکت روی محیط زیست است. کسب‌وکارها، صرف نظر از ابعاد کاری‌شان، میزان انتشار کربن بالایی دارند. هر قدمی که در کاهش این موضوع برداشته شود، تاثیر بهتری روی نگاه مخاطبان به شرکت دارد.
• فعالیت‌های بشردوستانه: کسب‌وکارها همچنین می‌توانند با اهدای پول، محصول یا خدمت برای حل مشکلات اجتماعی، مسئولیت‌های اجتماعی را تمرین کنند. شرکت‌های بزرگ‌تر منابع بیشتری در اختیار دارند و از این طریق به سازمان‌های خیریه و برنامه‌های انجمن‌های محلی کمک می‌کنند.
• فعالیت‌های مرتبط با کارکنان: با ایجاد بستری برای رفتارهای منصفانه و اخلاقی با کارمندان و کارکنان، شرکت‌ها می‌توانند مسئولیت اجتماعی خود را به نمایش بگذارند.
• فعالیت‌های داوطلبانه: حضور داوطلبانه در فعالیت‌های اجتماعی یکی دیگر از شیوه‌های شرکت در فعالیت‌های مرتبط با مسئولیت اجتماعی است. شرکت‌ها با حضور در این نوع فعالیت‌ها بدون هیچ انتظار مالی‌ای، می‌توانند توجه ویژه و اهمیت‌شان را به مسائل اجتماعی و موضوعات دیگر نشان دهند.

شرکت بین المللی سیمان کنگان هم با در نظر گرفتن این رویکرد و در راستای مسئولیت اجتماعی خود در منطقه کنگان استان بوشهر فعالیتهای بسیار خوبی را اجرا نموده است.